asrosacea.png

Akne

Vad är orsaken till Akne?

Akne är ett vanligt hudproblem och kan uppkomma för både i ungdomen men också i vuxna ålder. Orsaken är oftast inflammerade talgkörtlar som vanligtvis sätter sig i ansiktet, bröstet eller ryggen. Akne kan bero på olika orsaker så tex hormonförändringar, kost, överproduktion av talg, bakterier, smink, stress eller fel hudvård eller make up.

Hur kan man behandla akne?

Hos oss på Hud & kroppskliniken vill vi inte bara behandla din akne i en aknebehandling, utan vi tänker långsiktigt och därför är vi intresserad av ”orsak av verkan”. Vi vill komma tillgrund till vad just DIN akne beror på för att sedan kunna behandla och arbetar med att få bort problematiken långsiktigt. Våra medicinskt utbildade hudterapeuter kan hjälpa dig välja rätt hudvårdsbehandlingar, kost, och produkter. Vid vidare problematik samarbetar vi med hudläkare som kan hjälpa dig vidare med eventuell kraftigare hjälp som tex medicinering vid tex väldigt inflammerad akne, hormontester m.m. Läkaren kostnad ingår inte i din behandling utan är en extra kostnad som ett separat läkarbesök.

Olika typer av akne

Akne är en vanlig hudåkomma som oftast orsakas av inflammerade talgkörtlar i huden. Vanligtvis får vi akne i ansiktet, på bröstet eller på ryggen, i form av finnar, pormaskar och/eller som cystor.

Det finns olika typer av akne:

1. Komedoner

Komedoner är små, svarta eller vita knottror som uppstår på grund av förstoppning i talgkörtlarna. Svarta knottror är fyllda med oxidiserat talg och döda hudceller. Vita knottror är talgkörtlar som är fyllda med talg men inte är förorenade med döda hudceller eller bakterier.

2. Hormonell akne

Hormoniell akne är en vanlig form av akne som orsakas av förändringar i hormonnivåerna i kroppen. Hormonell akne är vanligare hos unga vuxna och kvinnor och kan visa sig som utbrott av finnar och pustler på hakan, pannan och käken.

3. Papulopustulär akne

Papulopustulär akne är känd för att orsaka röda, inflammerade knölar som kan vara smärtsamma och ibland ömma. Papulopustulär akne kan också leda till bildandet av cystor, som är större, fyllda och ibland svårare att behandla.

4. Nodulocystisk akne

Nodulocytisk akne är den svåraste formen av akne och kan orsaka stora, smärtsamma cystor och knölar som är svåra att behandla. Nodulocystisk akne är vanligtvis svår att behandla och kan kräva hjälp av en hudläkare.

5. Akne conglobata

Akne conglobata drabbas vanligtvis män och kan orsaka stora, tätt sammanhängande cystor och knölar. Acne conglobata kan också leda till bildandet av abscesser och ärrbildning.

6. Akne Rosacea

Akne Rosacea är vanligare hos personer med ljus hy och är känd för att orsaka rödhet, rodnad och ibland ömhet i ansiktet. Akne Rosacea kan också leda till bildandet av knottror och ibland ärrbildning.

Är du osäker på vilken behandling som passar dig rekommenderar vi att du bokar en gratis hudkonsulatation. Om du redan vet med dig att akne, porer och pormaskar är ditt stora problem så rekommenderar vi att du bokar en Aknebehandling